Člověk v tísni  Humanitární a rozvojová pomoc  Kosovo  Kosovští nevidomí se díky Člověku v tísni učí notopis i orientaci v prostoru

Kosovští nevidomí se díky Člověku v tísni učí notopis i orientaci v prostoru

Foto: Markéta Kozinová

Už tři léta funguje spolupráce mezi pražskou Deylovou konzervatoří a školou pro nevidomé v kosovské Peji, kterou finančně podporuje Člověk v tísni a Česká rozvojová agentura. Pedagogové obou škol se vzájemně navštěvují a ti čeští učí kosovské, jak zrakově postižené žáky vyučovat hudbě i prostorové orientaci.

V říjnu 2012 jsme přijeli do Kosova poprvé, místní chtěli pro nevidomé otevřít studium hudby, avšak nikdo z nich neuměl Braillův notopis, dohodli jsme se tedy na pravidelných studijních návštěvách pedagogů, kterým budeme předávat své zkušenosti nejen z notopisu, ale také z prostorové orientace i rané péče a psychické diagnostiky nevidomých dětí. To vše totiž před třemi roky v Kosovu ještě neexistovalo,“ vzpomíná na počátky spolupráce zástupkyně ředitelky Deylovy konzervatoře Markéta Kozinová, jež školu v Peji navštívila už třikrát a kromě práce s učiteli se snaží pracovat také s místními nevidomými dětmi. Vzápětí sděluje jeden z příběhů, které ji zasáhly nejvíce.

V jedné z rodin jsem potkala šestiletou holčičku. Nekomunikovala, neuměla si sednout, nechodila, všech se bála a ničeho se nechtěla dotknout. Všichni ji považovali za nevzdělatelnou. Já se jí ale začala věnovat, učila jsem ji vnímat prostor a nebát se a jí se to zalíbilo. Za čtrnáct dní už mohla chodit za ruku,“ vypráví Kozinová, která s holčičkou pracovala i na dalších návštěvách. Po dvou letech se uměla sama postavit ze sedu a chodit podél zdi i ze schodů. „A teď, když jsem ji viděla naposledy, dostala bílou hůl a učila se chodit sama. Také se připravuje na nástup do první třídy, což v devíti letech není žádné zpoždění. Ukazuje se, že neměla žádnou poruchu vývoje, ale byla jen zanedbaná, a to nikoli ze zlé vůle, nikdo totiž nevěděl, jak s ní pracovat.“

Kosovští nevidomí se učí Braillově notopisu

Braillův notopis umí i prvňáčci

Podobně úspěšných příběhů mají mezi patnácti studenty hudební školy pro nevidomé v Peji více. „Dva naši studenti se dostali na vysoké školy hudební pedagogie v Prištině a Peji,“ říká kosovská učitelka Violeta Kurhasani, která je jednou z pravidelných účastnic studijních návštěv v Česku. „Učím hru na klavír i Braillův notopis, v čemž jsem se díky českým lektorům zdokonalila a teď to můžu předávat také svým žákům. Ti dříve neměli tušení, že něco takového existuje a zprvu ani nechápali rozdíl mezi Braillovým písmem a notopisem, ale nyní už jej umí všichni od první třídy,“ vysvětluje Kurhasani a dodává, že mladí hudebníci se nejprve učí noty rytmicky s jejich trváním, a následně je zapisují pomocí stroje na papír a hrají je na klavír.

V bodovém notopisu se i díky profesorovi Janu Budinovi stále zdokonaluji. Pod jeho vedením se právě učím psaní akordů,“ sděluje Kurhasani a odhaluje také plány do budoucna: „rádi bychom jednoho našeho studenta s vynikajícím sluchem vyučili ladičem pian. Tady na Deylově konzervatoři je to samostatný obor, u nás nic takového nemáme.“

Bez doprovodu alespoň po škole

Druhou oblastí předávání zkušeností je prostorová orientace nevidomých. Ta je na českých školách pro zrakově postižené vyučována jako speciální předmět, v němž se žáci naučí, jak se pohybovat po známých i méně známých místech. Učitel na žákovo přání vytvoří trasu, například ze školy na nádraží, do obchodu či domů, kterou pak žáka naučí tak, aby byl schopen ji s bílou holí a bez pomoci druhých procházet. „V Kosovu je tohle nepředstavitelné. Tam nejsou prostory pro nevidomé nijak upraveny – auta parkují, kde chtějí, neexistují vodící lišty na chodnících, ani ozvučené semafory, všude je nepořádek a co je nejdůležitější, rohy chodníků jsou kulaté. Nevidomí se tak nemají při orientaci čeho chytit. Navíc ani místní nejsou na přítomnost nevidomých ve veřejném prostoru připraveni. Auta nereagují na znamení bílou holí a lidé, když uvidí slepého, tak ho chytnou, nic mu neřeknou a někam ho táhnou,“ přibližuje poměry v Kosovu Markéta Kozinová.

Čeští lektoři školí v prostorové orientaci tři kosovské učitele. Ti již své znalosti předávají žákům, kteří se mohou alespoň po škole v Peji pohybovat bez doprovodu. „Avšak nebezpečí na ně číhá hned před školní budovou. Ani tam totiž není přechod se zvukovým semaforem, chybí také značka upozorňující na pohyb nevidomých. Místní potřebují v této problematice osvětu. Problém je paradoxně i v samotných zrakově postižených, kteří často neradi bílé hole nosí. Nechtějí se totiž lišit a upozorňovat na sebe. Pokud však chtějí být kosovskou společností přijati, musejí ukázat, že se o sebe dokáží postarat sami,“ objasňuje Kozinová.

Více o práci Člověka v tísni s kosovskými nevidomými si můžete přečíst zde a zde.

 

Autor: Jan Blinka

Sdílejte nás:

Další...

Alba je jediná studentka, které můžu bez starostí svěřit klíče od piana

Alba je jediná studentka, které můžu bez..

1. února 2016
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Bál jsem se předsudků, ale podařilo se mi uspět, říká zrakově postižený student z Kosova

Bál jsem se předsudků, ale podařilo se mi..

15. ledna 2016
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Kosovští nevidomí se díky Člověku v tísni učí notopis i orientaci v prostoru

Kosovští nevidomí se díky Člověku v tísni..

18. prosince 2014
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek

Kosovští pedagogové se v Česku učí, jak pracovat se zrakově postiženými dětmi a jejich rodiči

Kosovští pedagogové se v Česku učí, jak..

24. října 2014
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Do Kosova jsme dodali tři piána pro nevidomé, čeští pedagogové je vzdělávali

Do Kosova jsme dodali tři piána pro..

12. prosince 2013
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Do Kosova jsme dodali tři piána pro nevidomé, Češi vzdělávali učitele i nevidomé žáky

Do Kosova jsme dodali tři piána pro..

10. prosince 2013
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Galerie

Alba je jediná studentka, které můžu bez starostí svěřit klíče od piana

Alba je jediná studentka, které můžu bez..

1. února 2016
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Bál jsem se předsudků, ale podařilo se mi uspět, říká zrakově postižený student z Kosova

Bál jsem se předsudků, ale podařilo se mi..

15. ledna 2016
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Kosovští nevidomí se díky Člověku v tísni učí notopis i orientaci v prostoru

Kosovští nevidomí se díky Člověku v tísni..

18. prosince 2014
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek

Kosovští pedagogové se v Česku učí, jak pracovat se zrakově postiženými dětmi a jejich rodiči

Kosovští pedagogové se v Česku učí, jak..

24. října 2014
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Do Kosova jsme dodali tři piána pro nevidomé, čeští pedagogové je vzdělávali

Do Kosova jsme dodali tři piána pro..

12. prosince 2013
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek
Projekt začleňování menšin do vzdělávacího systému v Kosovu dostal prestižní ocenění

Projekt začleňování menšin do vzdělávacího..

2. srpna 2013
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Článek

Do Kosova jsme dodali tři piána pro nevidomé, Češi vzdělávali učitele i nevidomé žáky

Do Kosova jsme dodali tři piána pro..

10. prosince 2013
Kosovo;
Humanitární a rozvojová pomoc;

Galerie
novější Stránka
z 2
starší
Více novinek
Odběr RSS

Jak hospodaříme?

Jak hospodaříme?


5 věcí rozhoduje

5 věcí rozhoduje


Evropský rok pro rozvoj

Evropský rok pro rozvoj



Kontakt

Člověk v tísni, o. p. s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2

IČ: 25 75 52 77
DIČ: CZ 25 75 52 77
E-mail: mail@clovekvtisni.cz
Tel: +420 226 200 400

Pro média
media@clovekvtisni.cz
Tel.: +420 222 350 811
Tel.: +420 777 787 943

Kontakt pro dárce
dary@clovekvtisni.cz
Tel.: 226 200 439

Další kontakty

O nás

Jak pomoci

Co děláme

Kde nás najdete

Naše další stránky

Jeden svět na školách

Vzdělávací program Jeden svět na školách je jedním z dlouhodobých projektů společnosti Člověk v tísni. Už dvanáct let přinášíme do škol dokumentární filmy a další audiovizuální materiály jako plnohodnotnou výukovou pomůcku.

Snažíme se současný svět a novodobou historii nejenom popisovat, ale především vykreslit v souvislostech.

http://www.jsns.cz/

Festival Jeden svět

Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který pořádá společnost Člověk v tísni, je v současnosti největším dokumentárním festivalem s tematikou lidských práv na světě.

http://www.jedensvet.cz

NAMA . Výrobky z Namibie

Projekt NAMA podporuje chráněnou dílnu Karas Huisen Crafts na jihu Namibie. Dílna dává práci a obživu asi padesáti ženám a jejich rozvětveným rodinám a vyrábí produkty z tradičních afrických materiálů. Jejich prodejem v České republice pomáhá projekt NAMA svobodným matkám a pěstounkám dětí, jejichž rodiče zemřeli na AIDS, nalézt sílu postavit se na vlastní nohy.

http://www.nama.cz/

Skutečný dárek

Sbírku Skutečná pomoc jsme založili, abychom mohli systematicky a efektivně pomáhat v chudších zemích světa. Chudoba a s ní spojené problémy rozvojového světa totiž ročně zabijí více lidí než přírodní katastrofy a války dohromady. To se navíc odehrává na okraji mediálního zájmu.

http://www.skutecnydarek.cz/

Rozvojovka

Předáváme informace o rozvojové pomoci a globálních problémech.

Pořádáme konference, vydáváme informační bulletin a pravidelné tématické přílohy v tisku, spolupracujeme s médii, odborníky i studenty, účastníme se hudebních festivalů s informačním stánkem, pořádáme výstavy, debaty, semináře a soutěže

http://www.rozvojovka.cz

Program Migrace

Hlavním cílem programu je poskytovat veřejnosti objektivní informace o migraci v Česku prostřednictvím médií a dalších zdrojů informací, ale také bořit zaběhlé stereotypy o cizincích, a tak přispívat k lepšímu soužití imigrantů a většinové společnosti.

http://migration4media.net/

Varianty

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni nabízí více než deset let informační servis a metodickou podporu v oblasti interkulturního (IKV) a globálního rozvojového vzdělávání (GRV).

Hlavní cíle programu Varianty:

  • Podpora inkluzivního prostředí a otevřeného klimatu ve školách.
  • Výchova ke globálního zodpovědnosti.

http://www.varianty.cz/index.php